Posted by Text
Hengst

Week 21 - Iets voor Mulder??

Over natuurlijk evenwicht. Nee, niet weer een stukje over macrobiotiek of homeopathie. Nee, laten we het nu es hebben over andere evenwichten. Over hoe de mens zijn best doet om de natuur in evenwicht te persen, en hoe allerlei milieuverenigingen het daar niet mee eens zijn.

Zo direct de vos Mulder, nu eerst ff wat andere beesten. Om te beginnen het lieve schattige zeehondje. Toen jaren geleden een besmettelijke ziekte uitbrak onder die beesten in de Waddenzee kwamen er 2 opvangcentra in het noorden die zich over de ernstig bedreigde zeehonden ontfermden: Pieterburen en Texel. Op zich terecht, want elders op de wereld (Groenland enzo) werd er druk jacht gemaakt op jonge zeehonden, die werden doodgeknuppeld vanwege de mooie witte vachten. Tenslotte moest je er alles aan doen dat door zo'n stomme ziekte ook de hele groep in de Waddenzee uit zou sterven, of op zijn minst zorgen dat er daar onder een paar survivors geen inteelt zou ontstaan. Vandaag de dag is de zeehondenstand daaro zeker welvarend te noemen, zo goed dat Texel er zijn handen vanaf aan het trekken is. Zo niet Lenie 't Hart van Pieterburen. Onverminderd blijft zij doorgaan met het tot in het oneindige opkalefateren van zeehonden die bij haar naar binnen worden gebracht. Een gezonde 'natuurlijke' populatie zoals die in de Waddenzee zou toch inmiddels in staat moeten zijn om zelf de zwakken eruit te stoten, dat komt de soort alleen maar ten goede. Maar nee: je kunt er de donder op zeggen dat zodra er berichten in de krant verschijnen dat de zeehondengroep in de Waddenzee er weer eens beter voorstaat dan ooit, dat korte tijd later een bericht van Lenie 't Hart komt dat er weer een ziekte onder de beesten heerst en dat haar voortdurende zorg noodzakelijk blijft. En verdraaid: ze krijgt het altijd weer voor mekaar om voor die circuskraam van haar centen los te peuteren uit Den Haag. Terwijl zij er juist de oorzaak van is dat die zeehonden niet eens meer de kans krijgen om op een natuurlijke manier dood te gaan, maar zo ver worden opgelapt dat ze misschien wel graag dood willen maar de kans van oma Lenie niet krijgen. Eerder een manier om de populatie te verzwakken lijkt me.

Dan de muskusrat. Een mooi beestje om te zien zwemmen of aan de waterkant te zien zitten. Schijn bedriegt helaas, want dit aardige diertje is er n van de oorzaken van dat slootwallen en dijken compleet gemold worden door hun gangengraverij. Reden om in te grijpen, zoals gelukkig in Nederland gebeurt. Alleen al in Groningen trekken er jaarlijks 35 muskusrattenvangers op uit om zoals afgelopen jaar een dikke 39000 ratten te vangen (topjaar 1999: meer dan 47000). Idee hiervan? Uitroeien kun je ze niet, maar je kunt proberen door intensief vangen de populatie redelijk onder de duim te houden. Waarom? Als je die beesten een natuurlijk evenwicht laat bereiken zijn we allemaal allang verzopen door de compleet gemolde dijken. Dus dan maar een menselijk evenwicht. Vreemd genoeg is er geen natuurliefhebber die je hierover hoort. Allemaal bang om natte voeten te krijgen zeker?

Of de Noordzee vissers. Geregeld hoor je dat ze hun visserij moeten stoppen in verband met overbevissing: de visjes dreigen een probleem te krijgen met hun nakomelingen. Nu teveel gevangen? Volgend jaar te weinig. Jaja. Even zovaak hoor je dat door die vissers het natuurlijk evenwicht van de Noordzee vissen in gevaar komt. Natuurlijk evenwicht, m'n r**t. Dat evenwicht wordt door de vissers bepaald. En als ze inderdaad es een tijdje stoppen met vissen is er het jaar daarna een gigantische overmaat vis die nog bijzonder goed in het vet zit ook. Je bent bijna geneigd om te zeggen: jongens, vis toch door.

Tot slot: de vos. Paar jaar geleden had ik nog een 'close encounter' met dit opmerkelijke beest. Ik reed om 5 voor 7 's ochtends door de straten van Aduard toen mij in draf over het asfalt bij de kruising van Seinenstraat met Kleiweg met tikkende poten een wel HEEL erg groot uitgevallen kat tegemoet kwam. Ik keek, keek nog eens, en toen viel mijn oog op die dikke staart. Hij kwam dichterbij, schoot de struiken in, en ik dacht: verrek, die kop, die staart, dat was een vos! Toch een hele ervaring. Over de vos is veel te doen in Nederland. Twee week terug werd de Flora en Faunawet in de Tweede Kamer goedgekeurd (omdat de helft van de aanwezigen + 1 er vr was) zodat er niet meer op ze kan worden gejaagd. Moet er op de vos gejaagd worden dan? Tja, daarover verschillen de meningen buiten de Kamer al net zo als daarbinnen. De jagersverenigingen in Nederland vinden van wel. Omdat de vos geen natuurlijke vijanden heeft wordt de populatie veel te groot, zodat met name de weidevogels in grote getale het slachtoffer worden van deze jager. Onzin zeggen de milieufanaten: die weidevogels herstellen zich wel, een kwestie van evenwicht. Daar is echter wel wat op te zeggen. Met dank aan de mens raakt de weidevogel in Nederland namelijk steeds meer broedplaatsen kwijt. (Ik wijt het dan ook aan de woningbouw bij Groningen dat het dit jaar sterft van de meerkoetennesten langs de Friesche Straatweg.) Minder spreiding, grotere pakkans door Reintje de Vos.

Oftewel: in ons fraaie Nederland, vol gepoot met bakstenen, beton, asfalt en gecultiveerd gras moeten blijkbaar alle natuurlijke evenwichten een kans krijgen. Nou, als je het mij vraagt zijn die evenwichten de laatste paar honderd jaar wel verdwenen uit Nederland. Hier komt nooit een natuurlijk evenwicht meer, of het moet al het evenwicht van een epidemie zijn die ongeveer 15 van de 16 miljoen Nederlanders uitmoordt zodat de beesten weer een kans krijgen. In Nederland moet de natuur in het gareel worden geramd, anders maakt die uit zijn verband gerukte natuur er een potje van. Net zoals met de muskusratten: afmaken die vossen. Om ze onder de duim te houden. En die vissen? Da's ons eten, dus mooi doorvissen, want een jaar niet vissen en ze roeien zichzelf wel uit door overbevolking. En laten we dat ene stukje natuur wat in Nederland nog een kns heeft op natuurlijk evenwicht ook alsjeblieft die kans gunnen, en de zeehonden niet doodtroetelen in een zeehondencrche.

Ik heb gezegd. Een lang verhaal, maar soms moet je ff je ei kwijt.

Gr. Hengst.

P.S. Hij ligt al een poosje, deze tekst, dus sorry voor de foute tijdsaanduiding van de F&F-wet. En ik laat het maar aan de anderen over om zich te beklagen over zwanen, kraaien, eksters en andere lieve beestjes.
00.01 - 19/5 [ Email ]
 Moonshiner

Re: Week 21 - Iets voor Mulder??

Tjsee, wat een verhaal, maar eerst nog ff reageren op de andere stukken van de vorige week.

Paars en de vruchten plukken... Tja, plukken wel maar dat ze er nuy ook nog eens iets zinnegs mee gingen doen, tja, dat kan ik nou niet terug vinden in de zorg en het onderwijs. Als ze nou eens beginnen met het reorganiseren van de IBG, de boel wat toegankelijker maken voor de student die gericht is op een snelle communicatie. Denk maar eens aan een mail-formuliertje op de site, of andere zaken waarmee je je studiefinanciering online an bijhouden, wijzigen etc. Het laatste voorbeeld dat het nu niet zo goed gaat met die IBG is het foutje waardoor de toch al arme studenten hun geld een weekje later op de rekening krijgen. Balen, dus... Bean, dat feest, kan dat ietsje later??? Valt wel mee. Ik red het nog wel tot die tijd.

Met het onderwijs is het al net zo, je kan niets ff snel regelen. Alles moet mondeling en klachten? Die kenne we niet bij de faculteit, oftewel, ze zijn er wel maar we negeren ze gewoon. Maar we hadden het over paars, en het plukken van de vruchten. Kabinet Balkenende (zo zullen we het maar gaan noemen.) Mag ook vruchten plukken, helaas zijn het wel zure, wormstekige en andere onsmakelijke dingen... een VVD dat niet wil meeregeren, een LPF zonder ervaring en een enorm probleem in de zorg en het onderwijs, waar gaat het heen met dit land. En dan heb ik het nog niet eens over de FF-wet, Al die "lieve" schadelijke beestjes, waar er veel te veel van zijn... Afschieten die handel.

Muziek, aanstaande zaterdag in de X-weg: "Hooked on red" Een top40 band. Maar zo las ik na lang zoeken, wel een beetje de rock kant op, dus dat kan wel gezellig worden.

Tsja tis maar net waar je je tijd insteekt. De een gaat PI in z`n kop stampen, de ander drinkt zich lam en de volgende weet bij elk intro de titel en uitvoerende. Nou voor ik zover ben... laat maar, ik heb eerst wel andere dingen om mee bezig te zijn, CD`s verzamelen, nu gaat dat ook niet meer zo hard, maar OK, ik weet wel wat ik wil. Een CD van Muse bv.

Nummers worden tegenwoordig vaak gemaakt, of gekraakt door de clip. Dus als er een lekker wijf in de clip staat dan wil het nummer wel eens leuk zijn. Ik heb thuis geen TMF of MTV dus ik zie weinig clips, met als gevolg dat ik meer op de muziek let, al is een mooi wijf natuurlijk altijd meegenomen.

Tsja die zangeressen, de soliste was niet moeders mooiste (al weet je dat niet zeker...) zenuwachtig en zong dus niet zuiver, en de mooie dames achterin, die waren best een beschuitje waard.

De een gaat de ene kant op in de muziek en de ander een andere kant. Ik vind dat niet erg als ik het maar goed vind

Nog ff een nummer voor zaterdag hier een lijstje om uit te kiezen

Glycerine van Bush
Karma Police van Radiohead
Brazen(Weep) van Skunk Anansie
When the lady smiles van Golden Earring
Losing my religion van REM

OK dit was het dan wel weer.

Mzzl Moons

13.02 - 23/5 [ Email ]
 Hengst

Heb me net een grandioze uitgaansplek ontdekt op internet...

http://www.goudenleeuwzuidlaren.nl/content/agenda.asp

Blijkbaar is de Gouden Leeuw in Zuidlaren een plek waar je elke zaterdag van 22.30 tot 4.30 terecht kunt. Met 2 zalen, en in beide optredens van bands als bv. op 1 juni Friends. Ook Van Gogh komt er de komende tijd... Wou er best es kijken.

Verder: wat speelt Hooked on Red zoal Japs? Kon er niks van vinden, ze hebben verdorie niet eens een discograpy.

Gr. Hengst.

15.04 - 23/5 [ Email ]
 marten

Tja eindelijk maar toch krijgt hengst op zijn ontzettend lange lap tekst eens een reactie van de persoon waar van verwacht werd dat deze ging reageren.
Hengst ik ga je teleurstellen ik reageer lekker niet op jouw stukje, tja jij hebt het over de gouden leeuw in Zuidlaren nou heb ik mij dus laten vertellen dat dat een ouwe lullen tent is maar ja wie weet is het er toch wel gezellig.
Maar dan heb ik dus het verzoek om eens op www.tapperij.nl of www.detapperij.nl te kijken ik weet zo niet welke van de twee het is maar dat mag je zelf uitzoeken, dit is dus de gezelligste tent van Apeldoorn naar wat men zegt.
Ik heb er gistermiddag van half vier tot half zes zitten ZUIPEN want het bier is daar echt spot goedkoop door de week,ze komen de arme studenten n.l tegemoet bier is hier van dinsdag- tot en met vrijdagmiddag te verkrijgen voor 1euro per glas,dus ja dan begrijp je wel wat er gebeurt.
Na dat wij dus hier enige pilsjes tot onsgenomen hadden zijn wij met onze mentor een jonge meid van wel 32 jaar naar de pizzaria gegaan waar wij dus rustig verder zijn gegaan en ik kan zeggen dit was echt heeel leuk.
Dit is dus iets wat wij echt eens moeten gaan doen, maar ja ik heb er al heel lang zin in maar ja dan kan die Bean weer niet omdat hij moet stage lopen en dan kan die Moons weer niet jonge jonge het is toch wat,maar ik hoop toch echt wel dat we dat binnenkort eens gaan doen.
De reis op de fiets naar huis terug duurde toch echt wel wat langer als de gemiddelde fiets reis vanaf ons huis naar het centrum van Apeldoorn maar ja we hadden gewoon wat te veel drank gehad en ja dan ga je lekker kloten onderweg met zn tween maar ja die situatie komt ons niet helemaal onbekend voor, ik neem dan als voorbeeld het terug fietsen van af de Swinging mill naar de kampeerboerderij op Ameland waar als ik mij goed kan herrinneren Moons meende hard op zn bek te gaan.
Tja ik vind het zo voorlopig wel weer genoeg en let voor al een op de kommas en punten en hoofdletters in mij getypte stukje.

Met vriendelijke groet Marten

19.19 - 23/5 [ Email ]
 Hengst

Mulder, jij onzettend luie aap, ik zal nog es iets copy'en en pasten wat al weken op mijn PC staat.

Misschien in de Gouden Leeuw inderdaad een ouwe lullen tent, ik ben niet zo bekend in alle plaatselijke uitgaanscentra van Noord Nederland, maar de optredende bands waren wat mij betreft een hint op zich. Dat lijkt mij tenminste geen ouwe lullen plek. Maar wie ben ik?

De intro van de Tapperij-site uit Apeldoorn is echt heel netjes. De rest van de site moet ik nog ff bezien... Ziet er wel okay uit eigenlijk, best wel gelikt. 'k Neem aan dat Mulder daaro op 11, 18 en 25 april vooraan stond? Jammer dat hun agenda in de tijd terug gaat, ik wilde graag weten wat er in de toekomst staat te gebeuren. Weinig te zien van de muziek, alleen maar dat DJ Jean veel wordt aangevraagd, maar als dat de enige k*tplaat is...

Over Apeldoorn en een bezoekje daaro: je moet gewoon een datum prikken Mulder, en dan hebben de mensen die er belang bij hebben zich maar aan te passen. Maar misschien anders in de zomermaanden een keer?

Tijdens het fietsen zitten kloten met een partij drank in de pokkel komt wel meer voor. Ondermeer op Ameland ja. Daar is Moons behoorlijk gehavend vandaan gekomen, haha. Maar de grootste aanstichter van dat gedonder ging weer es vrijuit: die verrekte Tosti. Die moet dit jaar maar es flink op zijn bek gaan lijkt me.

Verder Mulder, is je stukje verdacht goed voorzien van leestekens. Waar heb je dat geleerd? Of is dat nou een van de weinige positieve invloeden van Jeanette?

Gr. Hengst.

14.40 - 24/5 [ Email ]

[ Terug ]